FANDOM

Chociaż wyczerpanie zapasów paliwa podczas eksploracji planety samo w sobie jeszcze niebezpieczne nie jest, to już perspektywa przymusowego postoju na powierzchni nie napawa optymizmem. Jeśli bowiem nie podejmiemy żadnych kroków, po dłuższym lub krótszym czasie, lądownik ulegnie zniszczeniu pod działaniem czynników uszkadzających występujących na planecie. Podobnie zresztą będzie, jeśli statek utknie w przestrzeni międzyplanetarnej.

Aby uniknąć wspomnianej sytuacji warto zaopatrzyć się w jak największy zbiornik na paliwo (i zatankować do pełna przed wyprawą). Na początek wystarczy standardowa pojemność 100 litrów, później jednak, aby badać coraz dalsze zakątki galaktyki, potrzebny będzie bardziej pojemny egzemplarz. (Przy okazji można dodać, że uszkodzenie zbiornika powoduje proporcjonalnej wielkości wyciek paliwa – warto co jakiś czas sprawdzać integralność tego elementu w sekcji „moduły” i w razie potrzeby łatać powstałe dziury).

Warto również tak wybierać cele kolejnych wypraw aby odległość zwiększała się stopniowo. Wiedząc ile paliwa pochłonęła poprzednia podróż, można w przybliżeniu przewidzieć, ile będzie potrzeba na następną. Pozwoli to uniknąć sytuacji kiedy pilot, po zakupie nowego silnika MT o dużym zasięgu, odleci zbyt daleko by wrócić.

Najważniejsze jest jednak by podczas wyprawy systematycznie sprawdzać ilość paliwa w zbiorniku. Co prawda komputer pokładowy wyświetla ostrzeżenie o niskim poziomie paliwa, jeśli jego ilość spadnie poniżej 40 litrów, ale po pierwsze – można je czasem przeoczyć, a po drugie – może się okazać, że to już za mało by wrócić do domu. Dlatego wprowadzono drugie zabezpieczenie czyli zablokowaną rezerwę paliwa. Jest to świetne rozwiązanie przy wyprawach na małe i średnie odległości. (Komputer pokładowy odcina dopływ paliwa do wszystkich urządzeń na statku, jeśli poziom mieszanki w zbiorniku spadnie do 30 litrów. Taka ilość z reguły wystarcza na powrót. Odblokowanie rezerwy wymaga kliknięcia przycisku zbiornika na panelu kontrolnym w kokpicie statku.) Niestety w przypadku podróży do odległych systemów potrzeba często więcej niż 30 litrów paliwa na przelot – zablokowana rezerwa paliwa to za mało.

Dlatego tak ważne jest częste samodzielne kontrolowanie zawartości zbiornika. Dobrze jest zanotować sobie, ile paliwa pochłonęła podróż z systemu macierzystego na powierzchnię planety badanej – tyle samo będzie potrzebne na powrót. Kiedy poziom paliwa w zbiorniku zbliży się do założonej granicznej wartości, czas przerwać wyprawę i wracać na planetę macierzystą.

O tym co zrobić, jeśli mimo wszystko skończyło się nam paliwo, możemy przeczytać w następnym rozdziale.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki