FANDOM

Atmosfera planet (o ile w ogóle jest) może być mieszanką różnych gazów. Bardzo rzadko są to azot i tlen. Zazwyczaj natkniemy się na wodór, hel, amoniak, siarkowodów itp, na ogół mocno trujące gazy. W takiej atmosferze człowiek może przebywać wyłącznie uzbrojony w skafander i zbiornik mieszanki do oddychania.

Z tego względu zdefiniowano liczbowy wskaźnik zanieczyszczenia atmosfery. Określa on procentowo odstępstwo składu atmosfery od atmosfery ziemskiej.

Planety z atmosferą nienadającą się do oddychania mają ten wskażnik dodatni. Jeśli atmosfera jest bardziej czysta niż ziemska (która jak wiemy została już trochę skażona), wskaźnik zanieczyszczenia jest ujemny. Na takiej planecie oddychanie to czysta rozkosz.

Istnieje na szczęście metoda oczyszczenia lub uzdatnienia praktycznie każdej atmosfery. Służy do tego moduł refinacji powietrza. Kupujemy go, zawozimy na planetę i zakładamy. Moduł ten można zainstalować gdziekolwiek, ale żeby go uruchomić musimy mieć na tej planecie elektrownię, która dostarczy koniecznej energii.

Sam moduł refinacji jednak nie wystarczy. Będzie wprawdzie pracował, ale z zerową skutecznością. Procesy uzdatniania atmosfery zachodzą w kolumnach rektyfikacyjnych, których dowolną liczbę można zainstalować w module. Kolumny są standardowo dostępne do nabycia w bazie macierzystej. Im więcej zainstalujemy kolumn tym szybciej będzie postępować uzdatnianie atmosfery. Uzdatnianie atmosfery zatrzymuje się gdy jej zanieczyszczenie spadnie do poziomu -90%, czyli gdy zanieczyszczenia atmosferyczne będą około 10- krotnie mniejsze niż na Ziemi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki